Wspomniane związki skojarzeniowe rozwijają u dzieci w wieku szkolnym spostrzegawczość, umiejętność logicznego myślenia i zapamiętywania treści ze zrozumieniem. Ponadto pobudzają wyobraźnię, a przyjazna i zrozumiała dla dziecka treść, przesycona dodatkowo humorystycznymi zwrotami, stanowi podstawę działań służących realizacji wielorakich celów edukacyjnych. Zanim rozpoczęliśmy rozmowę z dziećmi o owocach i warzywach, bibliotekarka przeprowadziła analizę treści odczytanego dzieciom opowiadania. Analiza miała na celu wyłonienie bohaterów opowiadania oraz sporządzenie ich konkretnego opisu słownego, który potwierdziłby trafność zrozumiałego przekazu. Kolejnym etapem zajęć była aktywizacja uczestników spotkania. Usiadłszy w okręgu bibliotekarka zaprosiła dzieci do udziału w quizie. Zabawa polegała na zadawaniu przez bibliotekarkę krótkich i zwięzłych pytań o owocach i warzywach, po których winna paść szybka odpowiedź. Na zakończenie spotkania prowadząca zajęcia podjęła dyskusję o powodach konieczności spożywania owoców i warzyw.
W zajęciach wykorzystano następujące metody pracy z dzieckiem: pokazową (ilustracje w tekście), słowną (dialog, quiz), twórczą (analiza tekstu, wykonywanie konkretnych zadań służących rozwijaniu procesów pamięciowych, inteligencji społecznej, współdziałania w grupie), weryfikującą (pochwała lub zachęcenie do poprawy).